Intermediair blijft populairder dan bankadviseur

Nederlanders zijn maar weinig bekend met de bankspaarregeling, een extra opbouwmogelijkheid voor een aanvullend pensioen of voor het aflossen van een hypotheek.  

Slechts vijftien procent van hen noemt de bankspaarregeling spontaan als mogelijkheid. Bij mensen die zich oriënteren op een pensioen of een hypotheek, ligt dat percentage iets hoger (35 procent). Verder blijkt men positiever te zijn over het intermediair dan over adviseurs die bij een bank werken. Dit blijkt uit een groot gezamenlijk onderzoek van TNS Nipo en IG&H Consulting & Interim, gehouden onder Nederlanders in het algemeen en een specifieke groep met een bankspaarregeling in het bijzonder. Opvallend is ook dat Nederlanders die sinds 2008 een bankspaarregeling hebben afgenomen hier zeer tevreden over zijn: gemiddeld beoordelen ze de regeling met een 7,6. Verder valt op dat Nederlanders burgers, ondanks de vertrouwenscrisis tussen burger en financiële adviseur, tevreden zijn over de financieel adviseur die hen adviseerde te gaan banksparen. Volgens IG&H streven banken en verzekeraars ernaar de administratieve kosten via online tools te verlagen, om zo die voordelen door te geven aan de burger. 'Immers, als de burger minder kosten heeft, dan kan hij meer sparen in de regeling. De burger blijkt op dit moment nog niet open te staan voor online mogelijkheden en heeft nog echt behoefte aan de kostenverhogende adviesuren.' Volgen TNS Nipo voeren Nederlanders vier argumenten aan waarom ze niet online willen sluiten: ze zijn bang om een verkeerde beslissing te nemen, want het gaat om een ingewikkelde zaak; ze hebben behoefte aan direct contact zodat ze vragen kunnen stellen; ze willen goed worden voorgelicht; online afsluiten van dit soort producten lijkt ze nog steeds niet veilig en betrouwbaar.

Wanneer de Nederlanders wordt gevraagd naar hun tevredenheid met het adviestraject, blijken ze het meest tevreden te zijn over de advisering door de adviseur van het assurantiekantoor (7,3); de adviseur in dienst van een bank krijgt een iets lager cijfer (7,1).  Het onderzoek toont volgens TNS en IG&H aan dat de klant tevreden is over de advisering. In de spaarzame gevallen waarin de klant echter ontevreden is over de advisering, is dat vooral vanwege 'ondeskundige adviezen', 'moeizaam persoonlijk contact met adviseur' of 'adviseur deed niet zijn best'.  

 Bron: www.InFinance.nl 11-03-2010

 

Actueel Nieuws

  • de Aflosboete!

    Eigenwoningforfait: financieel te overzien

    Onlangs is het regeerakkoord ‘Vertrouwen in de toekomst’ gepubliceerd. Eén van de onderwerpen die tot veel publiciteit heeft geleid is het voorstel om de vrijstelling van het eigenwoningforfait af te schaffen. Al snel werd in de media gesproken over ‘aflosboete’.

    Lees meer...  
  • nieuwe website

    Onze website wordt vernieuwd!

    Lees meer...
Meer nieuws